Aanwijzingen en uittreksels





Home
Biografie
Curriculum Vitae
Aanwijzingen en uittreksels
Fotopagina
Links


Dagelijkse fundamentele oefeningen:

1.Maurice Andre: Exercises Journaliers
2.Eigen studieprogramma ("Methode Johan Hollebeek")
3.Robert Civiletti: T.C.E. methode
4.Max Schlossberg: Dayly drills
5. Arban methode
6. Theo Charlier no. 3


Instrumentarium:

Bestrompet: Stomvi Zenith Basic,mod.# 25326,(Mod. "Johan Hollebeek")

C trompet: Meazzi mod.formidable
Es-D trompet: Yamaha
Flugelhorn: Jupiter
Cornet: Besson

Piccolotrompet in hoog Bes-A Schilke (mod. P 5 4-JH)
Baroktrompet in Ces-C-Des-D: Norbert Neubauer Nurnberg
Baroktrompet in E:(Adolf Egger,Basel). Special made voor 2e Brandenburgs Konzert(J.S.Bach)

Mondstukken: Barok 15 S-JH(Egger,Basel)
Barok P I-7-JH(Egger,Basel)
Bach 1 1-2 C (spec.model JH)-26-7
Turbo-bore Adacci Gemany (special 3c copie JH)
B.Reeves 40 Es 692s(JH)
Yamaha 6A4a(JH) (Lead)
-Hablowetz R 1 M
Bach 7 DW(JH)
Selmer 1(JH)
(cornet Besson 5)
Flugelhorn Monke (1 1-2 C)


Mijn aanzetranden van de mondstukken zijn afschroefbaar en passen op verschillende onderdelen. Alleen voor hoge trompetpartijen gebruik ik een kleinere rand. Tevens hebben mijn randen een ovale,exentrische vorm(boven 2 cm breder) voor een beter uithoudingsvermogen.
Dit mondstuk heb ik zelf nieuw ontwikkeld,en is bij mij te bestellen.Ik denk dat vele trompettisten hiermee tevredener zullen zijn! De beste klassieke trompettist van de wereld;Maurice Andre gebruikte ook dit model!!

Solorepertoire: J.S.Bach: 2e Brandenburgs concert in F dur(voor baroktrompet in F/ E ). G.B.Viviani: 2 sonates voor trompet en orgel
Tomasso Albinoni: concert voor trompet en orgel in F gr.t.
Vicenco Bellini: trompetconcert in Es gr.t. (originaal voor hobo)
Henri Purcell:trumpet voluntary
Jerimah Clarke:trumpet tune
G.Tartini:concerto in D majeur (tr-orgel) orig.:viool
Mozart: Aria uit de koningin van de nacht
Leo Delibes: Lakme(opera),Bloemenduet

(Modern: Silberfaden,bravourstuk voor blaasorkest)

Muziekrichtingen:

Barokmuziek
Klassiek- Modern(big band )
Op aanvraag CD cassetten en video opnamen beschikbaar. Tevens uitgebreidere informatie.

Enige uittreksels van mijn boek over koperen blaasinstrumenten:

Korte geschiedenis

In de loop der eeuwen heeft de muziek een bijzondere plaats in ons leven ingenomen. Talrijke ensembles in de meest uiteenlopende bezettingen zijn in het leven geroepen. Bij zeer oude volken waren al muziekinstrumenten in gebruik. Al lang voor het christelijke tijdperk waren er metalen hoorns bekend. In het oude Rome was het meest voorkomende instrument de Lituus. Deze was J-vormig en diende als jachthoorn der cavalerie van de Romeinse legioenen. In de Romeinse legers en amfitheaters werden slakvormige trompetten gebruikt.

Verder bestonden er tubas. Dezen waren gemaakt van een lange rechte buis van hout of metaal met aan het uiteinde een conisch verloop. Daarna, uit de tijd van Moses was er een zilveren trompet bekend. Deze was recht van vorm.


Het aanblazen der trompet

Er bestaan twee manieren om een toon op de trompet te vormen(articuleren). Ten eerste door met de tong aan te stoten(portato of staccato) en ten tweede door het aanbinden van de vorige toon(legato). Natuurlijk begint de eerste toon altijd met een tongstoot,welke benaming eigenlijk niet geheel juist is, omdat de lucht door het manipuleren(bewegen der tong) moet stromen. Echter met een zachte vloeiende beweging.

Aanwijzingen voor het correcte studeren.

Om de trompet of een ander koper blaasinstrument te leren bespelen, moet je het nodige talent hebben. Dit houdt in dat je de vaste wil en doorzettingsvermogen moet hebben, om de studie te volbrengen. Ook moet je het instrument dat je hebt gekozen in overeenstemming kunnen brengen met jouw persoonlijke voorkeur, smaak en aanleg. Hier bij komen nog een goede lichamelijke conditie en geestelijke stabiliteit, zelfdiscipline, geduld en doorzettingsvermogen. Trompetspelen moet gezien worden als een onderdeel van je leven. Daarom is het belangrijk dat je het integreert in het dagelijkse leven. Zorg er voor dat wanneer je gaat studeren, je je dagelijkse zorgen voor een ogenblik vergeet en maak ook een dagindeling en studierooster.

 

Enige uittreksels van mijn boek over Levensfilosofie:

"….eerst wanneer de laatste boom gerooid, de laatste rivier vergiftigd en de laatste vis gevangen is, zullen jullie vaststellen dat men geld niet kan eten. "…in ons bewustzijn ligt de ommekeer en niet in de politiek, nog in de religie of de wetenschap. (J.Krishnamurti)

Er bestaat geen "niets": er kan alleen "iets"bestaan. Wanneer het ene er niet meer is, is er weer iets anders. Er bestaat alleen energie (materie), welke voortdurend van vorm verandert .We zijn een "goed" mens wanneer het denken opgehouden is. Dan pas is het "andere" daar (het geheel). We kunnen nooit alles weten en zien, want daarvoor zijn we als mens te beperkt, en kunnen moeilijk toegang krijgen tot die andere dimensies. Waarschijnlijk gedragen wij ons als vissen in een eindeloze oceaan…(er is altijd meer: kleiner of groter)!

Alles is met elkaar verbonden. Alles weet van alles. In het gehele universum is dat zo. Ik zag laatst een schitterende sterrenhemel met de melkweg en talrijke ontelbaar mooie hemellichamen. Het kan bijna niet zo zijn, dat wij de enige levende wezens in het heelal zijn. Het lijkt eigenlijk onmogelijk, maar toch hebben we hiervoor geen bewijs.

Over opvoeding en familie

Wanneer we al als kind moeten leren om onze gevoelens en energie te onderdrukken, dan zal dit vroeg of laat tot problemen leiden. Dagelijks wordt er in de media bericht over geweld en misbruik. Vaak ligt de wortel hier van in het gezin. De meesten van ons leiden een tamelijk eenvoudig en oppervlakkig leven, welk zich afspeelt in de familie en nabije vriendenkring. Maar daarmee houdt het meestal op. We willen graag tevreden gesteld worden met alle gemakken van deze tijd. Maar hoeveel van ons zijn er werkelijk gelukkig? De maatschappij is het eindproduct van onze verlangens en voortdurende inspanningen. Uiterlijk is ze niet verschillend van wat er binnen in ons denken omgaat.