|
Dagelijkse fundamentele oefeningen:
1.Maurice Andre: Exercises Journaliers
2.Eigen studieprogramma ("Methode Johan Hollebeek")
3.Robert Civiletti: T.C.E. methode
4.Max Schlossberg: Dayly drills 5. Arban methode 6. Theo Charlier no. 3
Instrumentarium:
Bestrompet: Stomvi Zenith Basic,mod.# 25326,(Mod. "Johan Hollebeek")
C trompet: Meazzi mod.formidable
Es-D trompet: Yamaha
Flugelhorn: Jupiter
Cornet: Besson
Piccolotrompet in hoog Bes-A Schilke (mod. P 5 4-JH)
Baroktrompet in Ces-C-Des-D: Norbert Neubauer Nurnberg
Baroktrompet in E:(Adolf Egger,Basel). Special made voor 2e Brandenburgs Konzert(J.S.Bach)
Mondstukken: Barok 15 S-JH(Egger,Basel) Barok P I-7-JH(Egger,Basel) Bach 1 1-2 C (spec.model JH)-26-7 Turbo-bore Adacci Gemany (special 3c copie JH) B.Reeves 40 Es 692s(JH) Yamaha 6A4a(JH) (Lead) -Hablowetz R 1 M Bach 7 DW(JH) Selmer 1(JH) (cornet Besson 5) Flugelhorn Monke (1 1-2 C)
Mijn aanzetranden van de mondstukken zijn afschroefbaar en passen op verschillende onderdelen. Alleen
voor hoge trompetpartijen gebruik ik een kleinere rand. Tevens hebben
mijn randen een ovale,exentrische vorm(boven 2 cm breder) voor een beter
uithoudingsvermogen. Dit
mondstuk heb ik zelf nieuw ontwikkeld,en is bij mij te bestellen.Ik
denk dat vele trompettisten hiermee tevredener zullen zijn! De beste
klassieke trompettist van de wereld;Maurice Andre gebruikte ook dit
model!!
Solorepertoire: J.S.Bach: 2e Brandenburgs concert in F dur(voor baroktrompet in F/ E ). G.B.Viviani: 2 sonates voor trompet en orgel
Tomasso Albinoni: concert voor trompet en orgel in F gr.t.
Vicenco Bellini: trompetconcert in Es gr.t. (originaal voor hobo)
Henri Purcell:trumpet voluntary
Jerimah Clarke:trumpet tune
G.Tartini:concerto in D majeur (tr-orgel) orig.:viool
Mozart: Aria uit de koningin van de nacht Leo Delibes: Lakme(opera),Bloemenduet
(Modern: Silberfaden,bravourstuk voor blaasorkest)
Muziekrichtingen:
Barokmuziek
Klassiek-
Modern(big band )
Op aanvraag CD cassetten en video opnamen beschikbaar. Tevens
uitgebreidere informatie.
Enige uittreksels van mijn boek over koperen blaasinstrumenten:
Korte geschiedenis
In de loop der eeuwen heeft de muziek een bijzondere plaats in ons
leven ingenomen. Talrijke ensembles in de meest uiteenlopende
bezettingen zijn in het leven geroepen. Bij zeer oude volken waren al
muziekinstrumenten in gebruik. Al lang voor het christelijke tijdperk
waren er metalen hoorns bekend. In het oude Rome was het meest
voorkomende instrument de Lituus. Deze was J-vormig en diende als
jachthoorn der cavalerie van de Romeinse legioenen. In de Romeinse
legers en amfitheaters werden slakvormige trompetten gebruikt.
Verder bestonden er tubas. Dezen waren gemaakt van een lange rechte
buis van hout of metaal met aan het uiteinde een conisch verloop.
Daarna, uit de tijd van Moses was er een zilveren trompet bekend. Deze
was recht van vorm.
Het aanblazen der trompet
Er bestaan twee manieren om een toon op de trompet te
vormen(articuleren). Ten eerste door met de tong aan te stoten(portato
of staccato) en ten tweede door het aanbinden van de vorige
toon(legato). Natuurlijk begint de eerste toon altijd met een
tongstoot,welke benaming eigenlijk niet geheel juist is, omdat de lucht
door het manipuleren(bewegen der tong) moet stromen. Echter met een
zachte vloeiende beweging.
Aanwijzingen voor het correcte studeren.
Om de trompet of een ander koper blaasinstrument te leren bespelen,
moet je het nodige talent hebben. Dit houdt in dat je de vaste wil en
doorzettingsvermogen moet hebben, om de studie te volbrengen. Ook moet
je het instrument dat je hebt gekozen in overeenstemming kunnen brengen
met jouw persoonlijke voorkeur, smaak en aanleg. Hier bij komen nog een
goede lichamelijke conditie en geestelijke stabiliteit, zelfdiscipline,
geduld en doorzettingsvermogen. Trompetspelen moet gezien worden als
een onderdeel van je leven. Daarom is het belangrijk dat je het
integreert in het dagelijkse leven. Zorg er voor dat wanneer je gaat
studeren, je je dagelijkse zorgen voor een ogenblik vergeet en maak ook
een dagindeling en studierooster.
Enige uittreksels van mijn boek over Levensfilosofie:
"….eerst wanneer de laatste boom gerooid, de laatste rivier vergiftigd
en de laatste vis gevangen is, zullen jullie vaststellen dat men geld
niet kan eten.
"…in ons bewustzijn ligt de ommekeer en niet in de politiek, nog in de
religie of de wetenschap. (J.Krishnamurti)
Er bestaat geen "niets": er kan alleen "iets"bestaan. Wanneer het ene
er niet meer is, is er weer iets anders. Er bestaat alleen energie
(materie), welke voortdurend van vorm verandert .We zijn een "goed"
mens wanneer het denken opgehouden is. Dan pas is het "andere" daar
(het geheel). We kunnen nooit alles weten en zien, want daarvoor zijn
we als mens te beperkt, en kunnen moeilijk toegang krijgen tot die
andere dimensies. Waarschijnlijk gedragen wij ons als vissen in een
eindeloze oceaan…(er is altijd meer: kleiner of groter)!
Alles is met elkaar verbonden. Alles weet van alles. In het gehele
universum is dat zo. Ik zag laatst een schitterende sterrenhemel met de
melkweg en talrijke ontelbaar mooie hemellichamen. Het kan bijna niet
zo zijn, dat wij de enige levende wezens in het heelal zijn. Het lijkt
eigenlijk onmogelijk, maar toch hebben we hiervoor geen bewijs.
Over opvoeding en familie
Wanneer we al als kind moeten leren om onze gevoelens en energie te
onderdrukken, dan zal dit vroeg of laat tot problemen leiden. Dagelijks
wordt er in de media bericht over geweld en misbruik. Vaak ligt de
wortel hier van in het gezin. De meesten van ons leiden een tamelijk
eenvoudig en oppervlakkig leven, welk zich afspeelt in de familie en
nabije vriendenkring. Maar daarmee houdt het meestal op. We willen
graag tevreden gesteld worden met alle gemakken van deze tijd. Maar
hoeveel van ons zijn er werkelijk gelukkig? De maatschappij is het
eindproduct van onze verlangens en voortdurende inspanningen. Uiterlijk
is ze niet verschillend van wat er binnen in ons denken omgaat.
|
|